Pracownia informatyczna – sala nr 27 , I piętro
Zajęcia prowadzi: – Michał Suchcicki
WEWNETRZNY SYSTEM OCENIANIA Z INFORMATYKI
dla uczniów klas V-VI dla Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 9
im. Gen W. Sikorskiego w Sopocie
WYMAGANIA EDUKACYJNE
Zgodnie z podstawą programową (klasy 5-6) przyjmuje się jako priorytetowe na lekcjach informatyki następujące zadania:
- przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną w prostych zastosowaniach praktycznych;
- kształtowanie umiejętności korzystania z elementarnych zastosowań komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin wiedzy;
- uwrażliwienie uczniów na zagrożenia dla ich zdrowia i rozwoju związane z niewłaściwym korzystaniem z urządzeń i programów komputerowych.
JAWNOŚĆ OCEN
Nauczyciel na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz, za ich pośrednictwem, rodziców o wymaganiach edukacyjnych oraz sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ocenę.
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ
Przy ustalaniu oceny nauczyciel powinien brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestniczenia
w zajęciach i zadaniach dodatkowych.
Nauczyciel obniża wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego
stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym potwierdzone orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opinią lekarza – specjalisty.
OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE
Na zajęciach z informatyki, uczeń oceniany jest w następujących obszarach:
- aktywność w czasie zajęć – gotowość do wykonywania ćwiczeń i zadań zleconych przez nauczyciela w trakcie zajęć;
- stopień opanowania wiadomości i umiejętności wynikających z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programowych;
- wiadomości i umiejętności, które uczeń nabył w trakcie samodzielnego zdobywania wiedzy informatycznej – w przypadku, gdy uczeń ubiega się o celującą ocenę końcową;
- stosowanie przez ucznia języka informatycznego – terminów i pojęć w ramach przewidywanych przez program nauczania;
- udział w konkursach i turniejach informatycznych organizowanych przez szkołę lub inne podmioty;
- umiejętność pracy w zespole – gotowość do pomocy innym, sposób komunikowania się w grupie;
- wyszukiwania informacji w sieci (intrenecie) i odpowiednie ich redagowanie oraz przetwarzanie;
- umiejętność posługiwania się aplikacjami na lekcji;
PODSTAWY USTALANIA OCENY
Oceny osiągnięć uczniów w wymienionych wyżej obszarach dokonuje się na podstawie:
- analizy przedstawionych do oceny samodzielnie wykonanych prac – plików komputerowych i wypełnionych ćwiczeń przedmiotowych;
- obserwacji działań ucznia w trakcie zajęć;
- odpowiedzi ucznia w rozmowie z nauczycielem.
Niedostateczna ocena uzyskana za pracę samodzielną może być poprawiona przez ucznia w terminie i na zasadach ustalonych wcześniej z nauczycielem.
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem wiedzy i umiejętności – klasa V
CELUJĄCA |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania: • twórczo i samodzielnie wykonuje wszystkie zadania przewidziane programem oraz wykazuje operatywność w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązania zadań trudnych, w nowych sytuacjach; • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić; • jest zaangażowany emocjonalnie w pracę grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, motywuje kolegów do pokonywania trudności, szanuje pracę innych; • przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia; • wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach. |
BARDZO DOBRA |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania: • sprawnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • bezbłędnie wyszczególnia elementy zestawu komputerowego; • bezbłędnie wykonuje operacje na folderach i plikach; tworzy katalogi i podkatalogi, kopiuje i przenosi pliki między folderami; • samodzielnie zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach; • bezbłędnie przekształca rysunki i ich fragmenty; • wykorzystuje wszystkie funkcje programu graficznego przy tworzeniu własnego rysunku; • potrafi łączyć tekst z obrazem; • bezbłędnie wpisuje i redaguje tekst, stosuje operacje na blokach tekstu; • tworzy i wypełnia tabelę, modyfikuje ją; • samodzielnie korzysta z informacji zawartych w programach multimedialnych; • opracowuje informacje zaczerpnięte z programów multimedialnych i sieci Internet w edytorze tekstu; • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji; • zna i stosuje najważniejsze zasady netykiety; • prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer. |
DOBRA |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania: • samodzielnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • zna elementy zestawu komputerowego; • wykonuje operacje na folderach i plikach; korzystając z krótkich wskazówek nauczyciela; • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach, korzystając z niewielkiej pomocy nauczyciela; • przekształca rysunki i ich fragmenty; • wykorzystuje znane funkcje programu graficznego przy tworzeniu własnego rysunku; • z niewielką pomocą nauczyciela łączy tekst z obrazem; • wpisuje i redaguje tekst; z niewielką pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu; • tworzy i wypełnia tabelę; • samodzielnie korzysta z informacji zawartych w programach multimedialnych; • opracowuje informacje zaczerpnięte z programów multimedialnych i sieci Internet w edytorze tekstu; • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji; • zna i stosuje najważniejsze zasady netykiety; • wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż omawiane na zajęciach. |
DOSTATECZNA |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności: • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • umie nazwać wskazane elementy zestawu komputerowego; • wykonuje operacje na folderach i plikach przy pomocy nauczyciela; • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach korzystając z pomocy nauczyciela; • z pomocą nauczyciela przekształca rysunki i ich fragmenty; • wykorzystuje podstawowe funkcje programu graficznego przy tworzeniu własnego rysunku; • z pomocą nauczyciela łączy tekst z obrazem; • wpisuje i redaguje tekst; z pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu; • z niewielką pomocą nauczyciela tworzy i wypełnia tabelę; • korzysta z informacji zawartych w programach multimedialnych; • opracowuje informacje zaczerpnięte z programów multimedialnych i sieci Internet w edytorze tekstu, korzystając z pomocy nauczyciela; • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji; • zna i stosuje najważniejsze zasady netykiety; • wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania. |
DOPUSZCZAJĄCA |
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności: • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • nazywa podstawowe elementy zestawu komputerowego; • z pomocą nauczyciela tworzy folder; • odczytuje wskazany dokument korzystając z pomocy nauczyciela; • z pomocą nauczyciela przekształca rysunki; • wykorzystuje podstawowe funkcje programu graficznego przy tworzeniu prostego rysunku; • z pomocą nauczyciela wstawia gotowy obraz do tekstu; • wpisuje tekst i redaguje go z dużą pomocą nauczyciela; stosuje podstawowe operacje na blokach tekstu; • pod nadzorem nauczyciela korzysta z programów multimedialnych; • przegląda stronę internetową o podanym adresie; • wymienia zastosowanie komputera w najbliższym środowisku. |
NIEDOSTATECZNA |
Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności. |
ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
Wymagania dotyczące poszczególnych ocen z uwzględnieniem wiedzy i umiejętności – klasa VI
CELUJĄCA |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeżeli jego wiedza i umiejętności wykraczają poza obowiązujący program nauczania: • twórczo i samodzielnie wykonuje wszystkie zadania przewidziane programem oraz wykazuje operatywność w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązania zadań trudnych, w nowych sytuacjach; • rozwija zainteresowania i uzdolnienia, samodzielnie formułuje wnioski, które potrafi uzasadnić; • jest zaangażowany emocjonalnie w pracę grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, motywuje kolegów do pokonywania trudności, szanuje pracę innych; • przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia; • wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach. |
BARDZO DOBRA |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeżeli opanował zakres wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania: • sprawnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • bezbłędnie wyszczególnia elementy zestawu komputerowego; • bezbłędnie wykonuje operacje na folderach i plikach; tworzy katalogi i podkatalogi, kopiuje i przenosi pliki między folderami; • samodzielnie zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach; • bezbłędnie przekształca rysunki i ich fragmenty; • potrafi łączyć tekst z obrazem; • bezbłędnie wpisuje i redaguje tekst, stosuje operacje na blokach tekstu; • bezbłędnie umieszcza tekst w kolumnach; • wprowadza i formatuje dane w arkuszu kalkulacyjnym; • potrafi zaplanować obliczenia w arkuszu, wykorzystując do tego for muły; • tworzy różne rodzaje wykresów dla danych z tabeli; • przygotowuje prezentację na zaproponowany przez siebie temat; • opracowuje informacje zaczerpnięte z sieci Internet w edytorze tekstu; • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji; • zna i stosuje najważniejsze zasady netykiety; • potrafi założyć własne konto e-mailowe i samodzielnie wysłać pocztą elektroniczną list z załącznikiem; • prezentuje inne od poznanych na zajęciach dziedziny życia, w których zastosowano komputer. |
DOBRA |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeżeli nie opanował całkowicie zakresu wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania: • samodzielnie rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • zna elementy zestawu komputerowego; • wykonuje operacje na folderach i plikach; korzystając z krótkich wskazówek nauczyciela; • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach, korzystając z niewielkiej pomocy nauczyciela; • przekształca rysunki i ich fragmenty; • z niewielką pomocą nauczyciela łączy tekst z obrazem; • wpisuje i redaguje tekst; z niewielką pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu; • umieszcza tekst w kolumnach; • wprowadza i formatuje dane w arkuszu kalkulacyjnym; • przy niewielkiej pomocy nauczyciela wykonuje obliczenia w arkuszu, wykorzystując do tego formuły; • tworzy wykres dla danych z tabeli; • przygotowuje prezentację na zaproponowany przez siebie temat; • opracowuje informacje zaczerpnięte z sieci Internet w edytorze tekstu; • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji; • zna i stosuje najważniejsze zasady netykiety; • potrafi założyć własne konto e-mailowe i wysłać pocztą elektroniczną list z załącznikiem korzystając przy tym z niewielkiej pomocy nauczyciela; • wskazuje na zastosowanie techniki komputerowej w urządzeniach innych niż omawiane na zajęciach. |
DOSTATECZNA |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeżeli samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności: • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • umie nazwać wskazane elementy zestawu komputerowego; • wykonuje operacje na folderach i plikach przy pomocy nauczyciela; • zapisuje i odczytuje dokumenty w określonych folderach korzystając z pomocy nauczyciela; • z pomocą nauczyciela przekształca rysunki i ich fragmenty; • z pomocą nauczyciela łączy tekst z obrazem; • wpisuje i redaguje tekst; z pomocą nauczyciela stosuje operacje na blokach tekstu; • z niewielką pomocą nauczyciela umieszcza tekst w kolumnach; • wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego; • z pomocą nauczyciela wykonuje obliczenia w arkuszu; • tworzy wykres dla danych z tabeli, korzystając z pomocy nauczyciela; • z pomocą nauczyciela przygotowuje prezentację na określony temat; • opracowuje informacje zaczerpnięte z sieci Internet w edytorze tekstu, korzystając z pomocy nauczyciela; • korzysta z przeglądarki internetowej do wyszukiwania informacji; • zna i stosuje najważniejsze zasady netykiety; • potrafi założyć własne konto e-mailowe i wysłać pocztą elektroniczną list korzystając z pomocy nauczyciela; • wymienia poznane dziedziny zastosowania komputerów w najbliższym otoczeniu i wskazuje na korzyści wynikające z ich zastosowania. |
DOPUSZCZAJĄCA |
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeżeli przy wydatnej pomocy nauczyciela wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności: • pod nadzorem nauczyciela rozpoczyna i kończy pracę z komputerem; • nazywa podstawowe elementy zestawu komputerowego; • z pomocą nauczyciela tworzy folder; • odczytuje wskazany dokument korzystając z pomocy nauczyciela; • z pomocą nauczyciela przekształca rysunki; • z pomocą nauczyciela wstawia gotowy obraz do tekstu; • wpisuje tekst i redaguje go z dużą pomocą nauczyciela; stosuje podstawowe operacje na blokach tekstu; • z pomocą nauczyciela umieszcza tekst w kolumnach; • z dużą pomocą nauczyciela wypełnia komórki arkusza liczbami i napisami oraz wykonuje na wprowadzonych danych najprostsze operacje (np. sumowanie); • tworzy wykres dla danych z arkusza, korzystając z pomocy nauczyciela; • z pomocą nauczyciela przygotowuje schematyczną prezentację na określony temat; • przegląda stronę internetową o podanym adresie; • wymienia zastosowanie komputera w najbliższym środowisku. |
NIEDOSTATECZNA |
Uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, jeżeli nawet przy pomocy nauczyciela nie próbuje rozwiązać zagadnień o elementarnym stopniu trudności. |